Niet iedereen heeft een bikefit nodig. Dat klinkt misschien raar om van een bikefitter te horen, maar de realiteit is dat je prima zelf je zadelhoogte kan bepalen en via YouTube kan je allerlei thuishulp trucjes leren.
Maar er zijn zeker wel redenen om toch een bikefit te overwegen:
* Pijn en discomfort die je zelf niet hebt kunnen oplossen.
* Je wilt sneller en langer kunnen rijden.
* Je bent nieuw in het fietsen.
* Je wilt een nieuwe fiets aanschaffen en wilt zekerheid.
* Je wordt ouder en stijver en wilt wat aanpassingen doen waar je niet uitkomt.
* Door blijvende blessures en/of een asymmetrisch lichaam kom je zelf niet tot de gewenste positie op je fiets.
* De schoen is het meest ondergeschoven kindje maar heeft enorme invloed op je prestaties, comfort en plezier. Laat je goed helpen!
* Fietsmaten zijn per fabrikant anders, het is een jungle. Ik kan je daarbij helpen.
DUS:
- Laat je fitten voor je een nieuwe fiets koopt en doe dit bij een merk-onafhankelijke fitter dus niet in de winkel – als ze al een fitter hebben - waar je hem wilt kopen, zij leveren graag wat ze op voorraad hebben en dat is niet perse wat jij nodig hebt.
- Koop alleen schoenen die passen, loop weg bij een verkoper die je voeten niet uitvoerig beoordeeld en meet. Ik neem er ruim de tijd voor; gemiddeld zo’n 30 minuten.
- Zadelpijn komt zelden of nooit door het zadel, laat je fitten. Als je toch een nieuw zadel koopt neem dan een vlak zadel met een druk verlagende gleuf in het midden en koop hem niet te breed.
- Als je voeten direct bij aanvang van je rit klachten geven dan ligt het meestal aan de schoenen, komt het tijdens het rijden dan ligt het vaak ergens anders aan.
- Als budget voor een fiets meetelt in je overweging investeer dan in ieder geval in de drie belangrijkste onderdelen: schoenen, pedalen en het zadel. Je rijd altijd beter en lekkerder op een fiets van € 2.000,00 met schoenen van € 350,00 dan op een fiets van € 8.000,00 met schoenen van € 75,00.
Nog iets om over na te denken:
Overweeg, naast een bikefit en budget, voordat je een aanschaf doet ook wat voor soort fiets je wilt én kunt rijden, staar je niet blind op één merk of één model, dat voorkomt telleurstelling achteraf.
Een racefiets is ontworpen voor professionele atleten met een laag gewicht (in ieder geval in hun bovenlichaam) en die een houding kunnen aannemen die alleen door training en fysieke aanleg optimaal bereden kan worden. Dit houd in dat, om er perfect op te zitten, voor 95% van mijn klanten er aanpassingen moeten worden gedaan aan de setup die de rijeigenschappen, die de ontwerpers in gedachten hadden, in meer of mindere maten teniet doen. Dat is eigenlijk zonde.
Een endurance-fiets is daarentegen ontworpen voor de meesten onder ons. Ze hebben o.a. een iets langere wielbasis, een iets hoger balhoofd en iets luiere hoeken in Seat tube en Head tube waardoor een beter rijcomfort ontstaat. Je kunt er nog steeds hard mee rijden zeker bij hoge snelheden zoals afdalingen is dit soort fietsen heel stabiel en minder nerveus. Je houd het er veel langer op vol zonder ongemak zodat je nog meer plezier aan onze mooie sport beleeft. De grote merken hebben allemaal endurance frames in hun collectie, ze zijn met net zoveel expertise en aandacht ontworpen en gemaakt .
In het kort: een endurance fiets met een iets hogere voorkant fiets 10 keer beter dan een racefiets met spacers en een (te) korte stuurpen
Ik adviseer je graag!